Ticketpoint – het officiële verkooppunt voor tickets voor concerten, festivals, (sport)evenementen en theatervoorstellingen – heeft een grote stap gezet in het verbeteren van de efficiëntie door over te stappen op Joya™ Touch handscanners van Datalogic. De omvang van de voordelen bleek tijdens Waylon Live in Concert – Top 1000 All Time in Rotterdam Ahoy, toen de scanners officieel in gebruik werden genomen.
De uitdaging
“We hebben al diverse testen gedaan met de nieuwe scanners, maar dit is het eerste echt grote evenement waarbij we de Joya’s hebben ingezet”, zei Ticketpoint-manager Marcel van Loon aan het begin van de laatste van de succesvolle serie van drie Radio Veronica Top 1000 concerten aller tijden. Over de drie avonden zullen ruim 40.000 toegangsbewijzen zijn gescand aan de deuren van Rotterdam Ahoy. “Een proces dat snel en soepel moet werken”, zegt Van Loon.
Van Loon stelt dat de scanners die Ticketpoint eerder gebruikte niet voldeden aan de eisen die nodig zijn voor een goede dienstverlening: “Eigenlijk zou je die oplossing nauwelijks kunnen omschrijven als scanners. Het waren telefoons die met behulp van een houder en kabels tot scanoplossing waren omgebouwd. Echt waar.” zwak; er ging altijd wel iets mis, anders hadden we problemen om ze op te laden. Dit leidde vaak tot stressvolle situaties.”
De oplossing
Aan die stress is een einde gekomen met de overstap naar de Joya™ Touch handscanners van Datalogic. “Het is echt een wereld van verschil. We sluiten de apparatuur aan, maken verbinding met het wifi-netwerk, downloaden de barcodes en gaan aan de slag. Het is echt superrelaxt”, zegt Van Loon.
Scannen met Joya’s maakt het ook makkelijker voor de ticketcontroleurs. Een infrarood indicatielampje wordt gericht op de barcode of QR-code op het toegangsbewijs van de bezoeker. Dit kan een ticket zijn, een geprint formulier of een digitaal bestand op een smartphone. Zodra de code is gescand, verschijnt er een duidelijk zichtbare groene stip over de code – de gepatenteerde ‘Green Spot’-technologie van Datalogic. Voor optimale leesfeedback is de Joya ook verlicht. “De mensen die scannen hoeven dus niet meer naar het scherm te kijken, waardoor de toegangscontrole met een ongekende snelheid kan verlopen”, constateert Van Loon.
De resultaten
De nieuwe scanners zijn geleverd door JNC Service in Houten. De partner van Datalogic adviseert Ticketpoint, verzorgt de briefing en alle service. Daarnaast heeft JNC de scanners volledig op maat gemaakt. Dit gaat niet alleen over software-instellingen. Ook de look & feel van de Joya wordt volledig op maat gemaakt. De scanners worden geleverd in de huiskleuren van Ticketpoint en voorzien van naam en logo.
“Deze oplossing geeft ons precies wat we nodig hebben; een snelle en betrouwbare scanner waarmee we de service aan onze klanten naar een nieuw niveau kunnen tillen”, besluit een tevreden Marcel van Loon.
Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen, bel of stuur ons een aanvraag via het contactformulier.